Ruim baan voor de e-bike

Wethouder Pieter Dijkman voert videogesprekken met ondernemers uit Alkmaar om te horen hoe zij ondernemen tijdens de coronacrisis. Waar worstelen ze mee en met welke creatieve oplossingen bieden ze de crisis het hoofd? Deze keer met Mike van Vliet, eigenaar van de e-bikestore in Alkmaar.

Van Vliet, dat is een bekende naam in de fietsenwereld, toch?

Klopt! Mijn opa had al een fietsenzaak in Hoorn en mijn vader in Castricum. Het bloed kruipt dus waar het niet gaan kan. Sinds maart vorig jaar opende ik, samen met mijn compagnon Leon Slijkerman, de E-bike Store aan het Ritsevoort in Alkmaar. Drie jaar geleden zijn we al een zelfde winkel in Hoorn gestart. In deze fysieke winkels verkopen we e-bikes in het midden en hogere segment. Binnen het bedrijf ben ik vooral bezig met marketing, communicatie en de ontwikkeling van het commerciële concept.

 

Waarom het Ritsevoort?

Het is een mooie fietsstraat naar het centrum. Toen het pand ons werd aangeboden, kreeg ik gelijk een warm gevoel. Voor ons concept is het belangrijk dat we goed zichtbaar zijn. We hebben ‘traffic’ nodig. De Singelgarage is daarbij ook een mooi visitekaartje, een schone, lichte en veilige parkeergarage. Erg jammer dat deze nu door de brand enige tijd buiten gebruik is.

 

Hoe ziet dat commerciële concept eruit?

Opgevoed en opgeleid als retailer en in het durven maken van keuzes, richten we ons op e-bikes in het midden- en hogere marktsegment. Zorgen dus dat je jezelf onderscheid, doordat je ergens heel goed in bent. Ons concept gaat uit van een mooi ingerichte winkel. Om het verschil te maken met de online-verkoopkanalen investeren we veel in de fysieke winkel. Al zijn we op internet natuurlijk wel vindbaar, we doen geen online verkoop. Er zijn nu eenmaal maar weinig mensen die een e-bike voor 3000 euro online kopen. Die klanten komen toch graag langs in een winkel om te voelen en kijken. Ook hebben we een eigen reparatiecentrum. Onderhoud is belangrijk voor onze klanten.

 

Wat maakt jullie e-bikes zo aantrekkelijk?

Er zijn tegenwoordig veel goede e-bikes te koop. Alleen wordt de fiets steeds completer en geavanceerder, zoals ‘connected’ met je mobiele telefoon voor ‘track en trace’ en dat leveren wij. Ook wordt het steeds meer een statussymbool. Design en technologie veranderen de mobiliteit. Voor bereikbaarheid op ‘last mile’ hebben wij een prachtig product. We richten ons daarom naast de consument ook op de zakelijke markt. In januari is er een nieuwe leasefiets-regeling gestart.* Daarvoor is veel interesse bij bedrijven die aan duurzaamheid en vitaliteit willen werken. Met de e-bike liggen er goede kansen om medewerkers op de fiets naar het werk krijgen. Ook cargo is groeiend, steeds meer bedrijven bezorgen hun producten in binnensteden met de e-bakfiets. Maar ja, toen kwam corona!

 

Hoe is het jullie bedrijf tijdens Corona vergaan?

Het is een heel bizar jaar. Toen in maart Corona uitbrak zakte de omzet eerst helemaal in. Mensen meden de binnenstad en dus ook onze winkel. Als startende ondernemer heb je daar al snel last van. Je hebt nog weinig vet op de botten. Het geeft extra zorg ook omdat we met 14 medewerkers zijn. Gelukkig keerden tijdens de crisis onze kansen. We zitten naar nu blijkt in een goede branche. Toen mensen besloten niet op vakantie te gaan, zochten ze in de zomermaanden een andere tijdsbesteding. Toen is er massaal gekeken naar e-bikes.

 

En hoe loopt het nu?

Op een gegeven moment konden we zelfs het aantal bestellingen nauwelijks aan. Dit ook door vertraagde leveringen door het ontbreken van onderdelen bij de fabricage als gevolg van Corona. Gelukkig is ook dat goed gekomen en mogen we achteraf dus niet mopperen. Van stil staan naar heel hard rennen, dat was bizar voor ons team om mee te maken.

 

Hoe zie je de toekomst?

Graag zouden we weer een wat stabielere situatie wensen. Gelukkig biedt de e-bike voor de toekomst perspectief. Er is juist de afgelopen maanden veel gesproken en gepubliceerd over het feit dat mensen meer investeren in e-bikes en high-speed e-bikes. Mensen mijden het openbaar vervoer, maken minder verre reizen naar het buitenland en blijven meer in eigen land. Ruim baan dus voor de e-bike!

 

Kan de gemeente daaraan nog iets aan bijdragen?

Belangrijk is om het fietsen in de binnenstad goed te faciliteren. Om te zorgen dat de stad netjes blijft zijn er goede fietsroutes en parkeerplekken nodig. Best lastig want het fietsverkeer en het winkelend publiek botsen nog al eens. Alkmaar is een compacte stad met uitstraling. Ik zou de stad nog veel groener, vriendelijker, leuker en daarmee aantrekkelijker willen maken. ‘Alkmaar Fietst’* is een mooie uitdaging voor ons ondernemers, verenigd in Het Bolwerk, om samen met de gemeente op te pakken.

 

*Kijk voor zakelijke lease op: https://www.ebikestore.nl/zakelijke-lease/

 

**Onder de vlag van ‘Alkmaar Fietst’ investeert de gemeente Alkmaar de komende jaren veel in blijvende fietsinfrastructuur en stimuleert ze inwoners om te blijven fietsen.

368796 e bike%20store%20alkmaar 9c8ef6 large 1603356240

 

 

Download PDF
Download PDF
Over Gemeente Alkmaar

Alkmaar, de 5e stad van Noord-Holland, verbindt het beste van stad en land. De stad bruist! Met het uitgebreide winkelaanbod, een van de best bewaarde historische binnensteden én natuurlijk de traditionele kaasmarkt, trekt Alkmaar jaarlijks veel toeristen. De ligging vlakbij de kust en de randstad maakt wonen en werken in de stad een waar genoegen.

De gemeente Alkmaar zorgt dat het er nog beter wonen en werken is. Samen met de inwoners, want daar zit de kracht van stad en land.

berichten